Friday, November 19, 2010

Korban oh Korban...

Bismillahi.. Salam.. =)

Hari ni kita buka satu cerita, cerita pasal korban. Saban tahun, kita akan menyambut 2 hari raya, Raya Eidul Fitri pada 1 Syawal & Raya Eidul Adha pada 10 Zulhijjah.

Kita tgk ramai org akan beraya sakan bila Eidul Fitri, tapi bila raya Eidul Adha, senyap je masjid... Tak lah pulak berlambak orang solat. Kata orang, ''raya haji JE (bak kata En. Mohd, ckgu Kemahiran Dinamika SEM1 =).... utk org yg dah pegi haji la.. org2 tue..." wakakakaka.... Apa lah punya konsep.
Sepatutnya, raya korban ni patut diambil pengajaran oleh semua org, especially org2 muda & tak terkecuali org tua.
Kenapa???

Konsep korban sentiasa berlegar dalam kehidupan seharian kita, terutamanya bagi org2 yg mengaku dirinya ber"ISLAM" & ber"IMAN". Kita mesti faham yg setiap sesuatu yg tinggi nilainya dan susah untuk digapai amat perlukan pengorbanan.

Cuba buka Al-Quran, Surah As-Saffat ayat 102-107. Kisah tentang bapa kita Nabi Ibrahim Khalilullah bersama  Nabi Ismail as. Baginda diberi tugasan yang amat berat sekali, MENYEMBELIH ANAK SENDIRI, yang mana Nabi Ismail merupakan satu-satunya anak Baginda sebelum lahirnya Nabi Ishak. Tatkala nak menyembelih anak, Allah pun berfirman yg Dia hanya memberikan cubaan buat Ibrahim & ahli keluarganya serta Allah telah pun menerima korbannya. Maka diberikanlah penghormatan buat Nabi Ibrahim serta ahli keluarganya sehingga keturunan itu lahirlah Nabi Junjungan kita SAW.

Kisah tu mungkin dah biasa didengar org, tapi apa pula signifikannya dalam hidup kita??? Hidup aku terutamanya???

Apabila difikirkan balik, terlalu banyak ujian yg Allah bagi. Kadang2 diri ni terfikir nak menyerah sahaja. Betul, itulah yang aku selalu fikir. Tapi, aku masih ingat lagi dgn nasihat sahabat2 yg amat aku sayang selepas Allah, Rasul serta ahli keluargaku. KAU HEBAT, BLEH PUNYA.....AKU TAU KO BLEH.....=)
Terima kasih buat semua ibu yg sentiasa mendoakan aku.
Terima kasih juga buat sahabat yg sentiasa bagi semangat kat aku, tak keterlaluan juga kalau aku umpamakan semuanya spt. Nabi Ismail yg sentiasa mendorong ayahnya utk melaksana perintah korban tu.

Memang benar, aku & sahabat2 sedang menempuh jalan ini, JALAN PENGORBANAN. Serius, sebelum masuk Matrikulasi, aku tak pernah pun nak berkorban masa utk nak siapkan kerja Add Max, apa tak nya.. kalau tak tahu jawab..... Tutup buku terus tidur.... hahahahaha
Tapi kat Matrik cubalah buat macam tu, nak kena terajang dgn lecturer la jawabnya. Bersengkang matalah jawabnya. =P....Tgk tu, menuntut ilmu juga suatu pengorbanan, yg bukan semua org boleh laksanakan melainkan dia adalah seorang PELAJAR/MAHASISWA/PENUNTUT....apa2 saja lah gelarannya.

Kena korbankan masa, senang-lenang tgk tv, jalan2 dgn kawan2..... Macam2 lagi lah.... Ni sekarang bdk2 UITM dah start cuti.... best betul!!!  Dapat ke tak nak join dgn dia org semua? Wallahu a'lam.... Kalau ada rezeki adalah... Kalau tak, mungkin ada masa yang lain. Yang penting aku tak lupakan semua org....

Semoga segala yang kita lakukan ini diterima disisi Allah dan Rasulnya sebagai pengganti binatang korban yg  tak mampu utk kami mendapatkannya... InsyaAllah....

 Daging dan darah binatang korban atau hadiah itu tidak sekali-kali akan sampai kepada Allah, tetapi yang sampai kepadaNya ialah amal yang ikhlas yang berdasarkan takwa dari kamu. Demikianlah Dia memudahkan binatang-binatang itu bagi kamu supaya kamu membesarkan Allah kerana mendapat nikmat petunjukNya. Dan sampaikanlah berita gembira (dengan balasan yang sebaik-baiknya) kepada orang-orang yang berusaha supaya baik amalnya (Al-Hajj; 37)

Ya Allah jadikanlah kami ini hamba-Mu yang sentiasa bersabar dalam segala ujian,
Sentiasa bersyukur dengan segala nikmat
&
Sentiasa tunduk merendahkan hati serta tawadhuk dalam setiap tempat dan keadaan,
Amin.

         Waminallihitt-taufiq... Selamat Menyambut Hari Raya Eidul Adha & hari2 Tasyrik..... Wassalam =)


No comments:

Post a Comment