Monday, November 1, 2010

Sejarah.... Ilmu Kemanusiaan yang Kian dilupakan

Bismillahi Taala...


Situasi biasa masa kita di sekolah menengah dulu, Betul tak???
"Sejarah??? Boringnye, malas la nak bace citer pnjg2 cmni!!!''
''Arrgghh!!! sejarah, bnyk nak baca, pi mampuslah" 
Itulah dia nilai sejarah, pada kita yang masih tertutup minda.

Kenal lagi tak dengan buku bertuah ni??? huhuhu

 Sejarah, suatu ilmu kemanusiaan yang amat penting dalam pembentukan jati diri suatu bangsa. Dengannya seseorang bisa sahaja mengenal siapakah diri kita sebenarnya, siapa pula pembela, & siapa pula petualang bangsa. Dengan sejarah jualah, kita dapat mengenal asal-usul, titik tolak permulaan terbinanya tamadun, zaman keemasan, hinggalah kepada kehancuran/kejatuhannya.

Tapi apa sudah jadi dgn anak-anak muda Malaysia sekarang ni. Habis semuanya dilupakan.. Dek terlalu mengejarkan apa yang dinamakan KEMAJUAN/KEMODENAN/PEMBAHARUAN, dan lain2 istilah yg sama makna dengannya.
Istilah-istilah yang saya sebutkan diatas adalah sesuatu yang amat dituntut, apatah lagi kita sekarang berada diera yang serba-serbi memerlukan penambahbaikan dari sisi akademiknya (terutama dalam bidang Sains & Teknologi), politiknya serta materialismenya (ekonomi, perindustrian & kewangan).

Sedarlah wahai anak-anak muda Malaysia, kemajuan teknologi yang dicapai, ekonomi yang kian mencambah keuntungannya, tidak akan membawa apa2 makna sekiranya sikap kecintaan kepada AGAMA, BANGSA & TANAH AIR hilang entah kemana.
Untuk apakah kekayaan, ilmu, pengaruh serta kedudukan dicari jika ianya lahir dari jiwa yang tidak lansung mengenal siapakah dirinya yang sebenar serta asal-usulnya.
Takut-takut nanti, kepandaian yang ada pada diri digunakan untuk merosakkan bangsa. Mahukah kita?????

Saya sendiri masih teringat, ketika menuntut di salah sebuah SBP yang terkenal di ibu negara, kedengaran kata-kata "buat apa kita nak blaja sejarah, sedangkan kita aim nak amik bidang kedoktoran ngan engineering, btul x??? Buang masa je blaja.."
Alahai, terkilan amatlah saya mendengarnya, anak Melayu kita kian lupa akan sejarah bangsanya. Dikatakan mempelajari sejarah adalah membuang masa, lebih menguntungkan jika belajar subjek sains yang sudah tentu mendatangkan pulangan dlm bentuk kerjaya bertaraf profesional.(Tahukah kita maksud sebenar profesional?)

Tetapi ingatlah
"Roh bagi maju mundurnya suatu bangsa adalah SEJARAHnya"
kerana
"sekiranya kita tidak mempelajari sejarah, kita diingatkan bahawa bangsa kita akan dihukum untuk mengulanginya. Bekalan sejarah bijak dapat kita bawakan melalui masa depan yang masih belum terpakaiyang masih boleh kita rebutkan untuk Malaysia, untuk sastera kita."
(Muhammad Haji Saleh, Sasterawan)

"Siapa yang tidak tahu akan sejarah pasti akan mengulanginya"
(Tun Mahathir Mohammad, Mantan PM)


mahukah kita dihukum sebegitu rupa, Mengulang.... Mengulang...... Mengulang kembali kesilapan yg dilakukan oleh org2 terdahulu..
Inilah dia kepentingan sejarah. 
Kalau ada yang mengatakan dalam Islam tak ada pun sejarah2 ni, yang ada cuma menuju kemajuan...
Lihatlah, Allah SWT berfirman dalam Al-Quran, Surah Hud, ayat 120

''Dan kesemua kisah dari Rasul-Rasul Kami ceritakan kepadamu, ialah kisah-kisah yang dengannya Kami teguhkan hatimu, dan dalam surah ini telah datang kepadamu kebenaran serta pengajaran & peringatan bagi orang-orang yang beriman"
(Maha Benarlah kalimah-kalimah Allah yang Maha Tinggi lagi Maha Agung)
Nah, tengoklah sendiri, Al-Quran terang-terang mengungkap tentang pentingnya kisah-kisah terdahulu (ie sejarah) dalam pembangunan ummah. Mengapa kita mahu menafikan lagi peranan sejarah dalam pembinaan karakter & jati diri bangsa???? Persoalan itu saya serahkan kepada anda untuk menjawabnya.. =)
Saya pasti, anda akan mendapatkan jawapan yang sama dgn yang saya fikirkan. InsyaAllah...

(akan bersambung...)
Wallahu a'lam, Waminallahit-taufiq wal hidayah... Wassalam

Tahukah anda asal-usul bangsa melayu???
Sejarah Melayu/Sulalatus-Salatin, darinyalah, bangsa asing mengenal ketamadunan Melayu, bkn dari kelapa sawit & getah2 yg ditanam. Fikir2kan lah. (Afala tatafakkarun??)









2 comments: