Thursday, July 7, 2011

Org kita; Pandai atau bodoh?? Pandai lah harapnya.....


Hari ini teringin pula nak 'update' blog bertuah ini. Tiba-tiba terfikir pula ttg keadaan org Melayu kita & org Islam terutamanya. Kadang-kadang, timbul pula rasa hairan kenapa masyarakat Melayu kita yg katanya begitu identik dgn ke-Islamannya boleh senang-senang tergelincir kpd landasan yg salah. Saya bukan bercakap soal moral & akhlak semata-mata; kerana yg lebih saya runsingkan adalah ttg pegangan org kita.

Apa sebenarnya yg saya maksudkan? Ianya berkenaan penyakit yg makin membarah dlm masyarakat kita. Penyakit keilmuan namanya. Ada ke penyakit ni? Semestinya! Bila bicara soal keilmuan, takkan lari dari 2 kondisi; (1)Kepandaian/Kebijaksanaan/Intelligence & (2)Kebodohan/Kejahilan/Ignorance. Siapa yg byk ilmunya, pandailah dia. Siapa yg tiada ilmunya, jahil lah dia. Sudah tentulah dlm budaya Melayu & Islam, soal keilmuan memang jadi nombor 1. Org tua-tua kita ada berpantun (alah pantun masa kita tadika dulu..hehe); 

Buah cempedak diluar pagar,
Ambil galah tolong jolokkan,
Saya budak baru belajar,
Kalau salah tolong tunjukkan.

  
Saya x tau, ajarlah...huhuhuhu.....
Nah, tok nenek moyang kita dari dulu dah menurunkan petunjuk & pengajaran dlm bentuk santai tapi mempunyai makna tersirat. Pentingnya seorang yg kurang berilmu itu meminta tunjuk ajar orang yg alim atau lebih mengetahui supaya kita dpt pemahaman yg sebenar. Sebab ada bidalan "malu bertanya sesat jalan" =)
Dalam Quran pun Allah SWT ada menyebut 

"Fas alu ahladzikri, inkuntum la ta'lamun",
 tanya lah org2 yg berpengertahuan, jika kamu tidak mengetahui.

 Jgn jadi org yg berlagak. Nanti buruk padahnya, lebih-lebih lagi dalam soal-soal hukum agama, soal kerjaya, dan soal kehidupan. Salah kefahaman, membawa padah! 

Berkenaan dgn kebodohan atau kejahilan, ada satu lagi pantun yg nak saya kongsikan. Pantun ni pun mesti semuo org tahu punya lah.... (Kocik2 ponah donga ni...hehehe)

Sorong papan tarik papan,
Buah keranji dlm perahu,
Suruh makan engkau makan,
Suruh mengaji engkau tak mahu (tak tahu).

inilah jadinya, bila dah terlalu lama sangat tak mengaji, tak belajar.... bila besar, cmni la jdnya, mengalahkan BERUK MENGAWAN!
 haih.... Astaghfirullah... 

Tgk sahaja gambar diatas tu, kamu semua rasa "malaun" 2 org tu, Bangang ke; Bodoh ke; atau *#%*& ke? Osah gilo eh! 
Ini lah padahnya, bila masa yang ada masa muda-muda dulu, org suruh mengaji/belajar; tapi dia entah kemana. Lari ikut kawan lah, ponteng sekolah lah, mengaji Quran main-main lah. Mereka yg ponteng & lari masa disuruh pergi belajar memang padan lah perangainya setaraf dgn org zaman batu. Tapi, kalau org tu memang jenis mengaji & rajin belajar; tapi perangainya sebegini teruk...... MasyaAllah.... Na'uzubillahi min zalik (Semoga Allah menjauhkan kita semua dari perkara sebegitu). 
Hinalah tarafnya kita. Bahkan, lebih teruk dari binatang melata. Tak malukah kita???

Jadi, apa yg penting sekarang, belajarlah... Pergilah mengaji; ilmu dunia akhirat. Lengkapkan diri kita semua. Semoga dgn kepandaian dan kebijaksanaan, kita dapat mengelak dari melakukan kemungkaran & maksiat kepada Allah SWT & kepada manusia juga. 

Yg terakhir, fahamkanlah mesej disebalik gmbr dibawah ini.

Seorang yg bodoh adalah seorang yg bijak kepada org bodoh yg lain.

Maka, fahamkanlah.... (termasuklah buat diri saya yg penuh kekurangan ini)

Waminallahit-taufiq,
Wassalam...........................




4 comments:

  1. huhu... xde la... perkongsia... sama2 muhasabah...=)

    ReplyDelete
  2. perkara nie dah slalu dibangkitkan, tapi...masih ramai yg tak ambik endah, tk ambik peduli..diorang pikir..asalkan orang lain dah ada(pegangan yg kuat), so diorang tak payah nk buat(wujudkn pgangan yg kuat dlm diri)...mereka pikir bende nie seperti "fardhu kifayah"...padahal menjadi tanggungjawab kita masing-masing menaikkan martabat Melayu yg kita banggakan..

    ReplyDelete
  3. itulah masalahnya.... masing2 dabik dada... bilang dirinya sdr pndai.... padahal x

    ReplyDelete